Kodikasta vai karheaa: myyttinen kansanluonne?
Viime aikojen Suomi-uutiset eivät ilahduta.
Lomautuksia, supistuksia ja leikkauksia yrityksissä. Esikaupungeissa
perhesurmia tai puolison hengen riistämistä. Väkivaltaa kouluissa ja
kauppakeskuksissa. Piiritystilanteita ja aseleikkejä asunnoissa. Ympäristörikoksia
Lapissa ja huonoa hallintoa Helsingissä.
Suomalaisen kulttuurin karheat piirteet nousevat
esiin, kun lama ja yleinen neuvottomuus valtaavat alaa. Synkkä kansanluonne,
tavataan selittää, kun pohditaan täällä asuvien alttiutta tarttua aseeseen tai
ratkaista pulmatilanteet väkivallalla. Metsäläisyyttä, huokaavat toiset, kun
tulee tarve analysoida sosiaalisten taitojen puutetta. Kansanluonne kelpaa
selittäjäksi, kun tarvitaan jotain yleistävää ja laajapohjaista
samastumiskohdetta. Stereotypioihin tartutaan, kun puhe ”meistä” niin
edellyttää.
Käsitys kansanluonteesta yleistyi 1800-luvulla,
Ranskan vallankumouksen jälkeen. Tuolloin tarvittiin uusia yhteisöllisiä samastumiskohteita
ja luotiin kuvastoa kansakunnista ja heimoista. Pian kuvaukset saivat
poliittisen ulottuvuuden: tietyllä alueella asuvien kansojen tuli tuottaa jopa omaa
valtiollisuutta. Kun tilanne salli, eli vallankumouksien ja sotien seurauksena,
synnytettiin Eurooppaan monia uusia etnisesti yhdenmukaisia maita. Suomi oli
tässä joukossa.
Kansaluonteesta viehättyivät niin Churchill,
Kekkonen kuin Thatcherkin. Vaikka kansanluonne-ajattelu on monta kertaa
siirretty oppihistorialliseen museoon, putkahtaa se takaoven kautta takaisin
käyttöön. Sen voima on kyvyssä yleistää ja yhtenäistää jotain ilmassa olevaa ja
kaikkien aistittavaa. Saksalaiset ovat ahkeria ja amerikkalaiset pinnallisia.
Venäläiset petkuttavat ja kreikkalaiset huijaavat. Suomalaiset vaikenevat
kahdella kielellä ja englantilaiset osaavat nauraa itselleen.
Kansanluonne ja stereotypiat kelpaavat tätä nykyä
myös jakautuneen Euroopan selittäjäksi. ”Tanskan pohjoispuolella ei ole tilaa
filosofialle – alue on täynnä insinöörejä ja tekniikan miehiä”, julisti Le
Figaron kirjeenvaihtaja vuonna 2001, kun Ruotsista tuli EU:n
puheenjohtajamaa. Insinöörivetoisuus ja teknologiaoptimismi ovat hyväksyttyjä
lähtökohtia Suomessakin, jossa puolestaan sopii ylenkatsoa välimerenmaiden leväperäisyyttä.
Eurooppa-kuva elää tänäänkin, kun pohdimme suhdettamme eri alueisiin,
kulttuureihin, kieliryhmiin ja poliittisiin perinteisiin.
Ranskalainen lausuma nostaa esiin todellisia tai
myyttisiä mielikuvia, joita Euroopan eri alueilla asuvilla ihmisillä on
toisistaan. Silti jokainen ympärilleen katsova huomaa, että erot eri ihmisten
välillä ja kesken eivät seuraa kansakuntalinjaa, vaan muodostuvat sosiaalisesti.
Lääkärit toimivat samantyyppisesti maailman eri puolilla. Professorit jakavat
samanlaisen eettisen ajattelun ja tutkimuskulttuurin. Sotilaat ja urheilijat
solidarisoituvat helposti keskenään vaikka kilpaillen tai taistellen.
Virkamieseetos on samantyyppistä valtiossa kuin valtiossa. Keskiluokka
suurkaupungeissa hankkii samoja kulutustavaroita ja jakaa yhtäläisen
makumaailman jne
Kansanluonnetta kiinnostavampi on historian käyttö, historiallinen
muisti ja siihen kietoutunut yhteisöllinen tunnemaailma. Menneisyys tarjoaa
kosolti samastumisen kohteita; jo vilkaisu Eurooppaan osoittaa, että on helppo
omaksua joko suurvallan ja voittajan tai uhrin ja marttyyrin roolit. Meille
sodista jäi paljon kulttuuriseen omakuvaan. Sankarillisuus, ponnistelu ja kansallinen
yksituumaisuus ovat korostuneet myyttisinä arvoina. Ero esimerkiksi Ruotsiin on
huomattava. Naapurissa haetaan rauhaa, solidaarisuutta ja kodikkuutta (mysighet)
konfliktitilanteissa.
Entäpä kuluneen vuoden uutishirveyksiin Suomessa?
Ovat esimerkiksi perhesurmat jotenkin ”suomalaisia” tai kansanluonteesta
selittyviä? Eivät ole, uskallan väittää.
Taustalla ovat sosiaaliset mallit, tapa toimia, sosiaalinen esikuvallisuus.
Siksi kulttuurinen ymmärrys ja sosiaalinen on tärkeää. Sitä lisää tähän maahan,
lamankin keskelle.
(Julk. myös Suomen Lääkärilehti 7 XII 2012)
Tunnisteet: historiallinen muisti, kansanluonne
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home