Lyijykynä vai laptoppi?
Pakko reagoida, kun päivälehdet käyvät yhä
ohuemmiksi, opiskeleva nuoriso ei juurikaan enää lue tiedekirjoja ja uutiset vellovat nykyään
sosiaalisessa mediassa. Järkiperäisyys
on korvattu tunnemössöllä, tieteellisyys nähdään ”vasemmistolaisuutena” ja ”minä
itse” nousee maailman tärkeimmäksi auktroiteetiksi. Opettajan on pakko pysähtyä
pohtimaan: mitä tietoa tarvitaan tulevaisuudessa?
”Yhteiskunnan tarpeet” on politiikan kiehtova käsitepari, jolla manipuloidaan muutokseen vauhtia. Tänä keväänä tarvekeskustelu on pureutunut koulumaailmaan kysymällä, mitä taitoja nuorelta edellytetään tulevaisuudessa. Lyijykynien lähtölaskenta koulusta on alkanut ja sähköisiin oppimisalustoihin uskotaan. Tavoitteena on muun muassa ylioppilastutkinnon sähköinen suorittaminen.
”Yhteiskunnan tarpeet” on politiikan kiehtova käsitepari, jolla manipuloidaan muutokseen vauhtia. Tänä keväänä tarvekeskustelu on pureutunut koulumaailmaan kysymällä, mitä taitoja nuorelta edellytetään tulevaisuudessa. Lyijykynien lähtölaskenta koulusta on alkanut ja sähköisiin oppimisalustoihin uskotaan. Tavoitteena on muun muassa ylioppilastutkinnon sähköinen suorittaminen.
Tietokone on olennainen osa nuoren ihmisen
varustusta, mutta takaako laiteoptimismi opetuksen paremman laadun? Taustalla
luuraa tietotekniikan kehitys ja viestintämaailman murros. Väline on ottanut
ylivallan ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Koska viimeksi olimme tilaisuudessa,
jossa kaikki täsmällisesti ja näpäkästi keskittyvät itse asiaan? Nyt istumme aloillamme,
mutta yhdellä on auki facebook, toinen keskittyy twiittamaan ja kolmas hoitelee
sähköpostiaan. Loput näpräävät hermostuneesti ja tauotta kännykkää tai
taulutietokonetta.
Kone ja yhteiskunnallinen tarve lyövät kättä. Kirjoittamisen
ja lukemisen pitkä historia osoittaa, että väline voi muuttaa maailmaa.
Pergamentti toi uuden alustan kristillisille teksteille ja levitti katolista
yhtenäiskulttuuria. Kirjapainotaito 1500-luvulla siirsi painettuja tuotteita
”kansan” käsiin ja lykkäsivät siten politiikan ja kulttuurin ajankohtaisaiheita
kaikkialle Eurooppaan. Sanoma- ja aikakauslehtien kulta-aika, joka alkoi
1700-luvulla, merkitsi tiedon demokratisoitumista ja aatteiden monipuolisempaa
leviämistä. Näillä eväillä – kirja, lehti, painotuote - mentiin aina 1900-luvun
lopulle, tietokoneiden valta-aikaan.
Euroopassa on tapana ajatella, että tekniikkaa ja
teollisuutta seuraa kehitys, ihmisen entistä parempi elämä. Olemme konekansoja, uskomme teknologiaan. Lääkärit, virkamiehet ja asiakaspalvelussa
toimivat kätkeytyvät entistä useammin suurten näyttöpäätteiden taakse. Koneoppia
on tarjolla roppakaupalla, tässä ja nopeasti.
Kun kaikkea – tietoa ja virikkeitä, viihdettä ja elämysaineistoja - on
runsaasti netissä ja vain painalluksen päässä, joutuvat perinteiset opit ja
koulutuksen polut altavastaajiksi.
Rohkenen arvella, että lyijykynällä on paikkansa
tulevaisuuden koulussa, laitteiden rinnalla. Kynä edustaa laatua, joka liittyy
sisältöihin, todelliseen luku- ja kirjoitustaitoon. Tätä taitoa ei opita hetkessä,
vaan se edellyttää hidasta kasvamista, ajattelun oppimista ja kriittisyyttäkin.
Suorituskeskeisyys ei juuri anna arvoa eksistentiaalisille pohdinnoille tai
ihmisen moraalisten ominaisuuksien esiinnousulle, puhumattakaan, että niitä
erityisesti harjoitettaisiin koulussa.
Tieto muuttuu, mutta ihmisenä olemisen reunaehdot
säilyvät. Kansainvälistyvässä maailmassa tiedollisten taitojen rinnalla tarvitaan
kykyä olla ihmisiksi ja elää hyvää elämää. Vastuulliseksi aikuiseksi ei opita laitteita sormeilemalla vaan
tekemällä, mieluiten yhdessä muiden kanssa. Opiskeluvuosien aikana
aktivoidutaan yhteiskunnallisesti, harjoitellaan yhteisöllisyyttä ja opitaan
hoitamaan omia asioita. Elämä itsessään vie aikaa. Siksi kysymykset tiedon
sisällöstä, kasvatuksen tavoitteista ja opiskelun sivistyksellisistä
päämääristä ovat ajankohtaisia. Lyijykynä kunniaan, siis!
(Kolumni: Suomen Lääkärilehti 22 II 2013)
Tunnisteet: kirjapainotaito, koneoppi, laptop, lyijykynä, tideon demkratisoituminen
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home