Ihanat designerinuoret ja suomalaisen (vaate-) teollisuuden todellisuus
Viime perjantai-ilta kului Aalto-yliopiston muodin opiskleijoiden hienossa Näytös15 - kavalkadissa Suvilahden kattilashallissa. oli vähän omkin lehmä ojassa, tytär kokoelmineen esittäytyi numerolla 14. koko ekvät oli tehty hommia, suunniteltu vaatteita, ostettua kankaita ja turkispaloja, painettu kuvoita, ommeltu asuja, liimailltu tossun palaisa yhteen ja kudottu villaosuuksia. Tätä kaikkea sivustakatsojana ihmetellessä tuli mieleeni, mitä kirjoitin suomalaisesta vaatesuunnittelusta ja sen esillepanosta vuonna 2009 - tuolloin tytär opiskeli vuoden Ruotsissa ja se tuli ajatuksiin. Panen aatteeni nyt tänne, aikoinaan sain ääneni kuuluviin HS:n mielipidepalstalla, eiväkä ajatukset ole millään lailla vanhentuneet. Missä on moderni vaateteollisuus tässä maassa? Mutta nyt vuoteen 2009:
Viime viikolla mediassa noteerattiin näyttävästi
Taideteollisen korkeakoulun muotisuunnittelun opiskelijoiden kevätnäytös. Vaatteet
pääsivät post-modernien mallien yllä catwalkille.
Komeissa kuvissa (HS 5.6.09) nähtiin punavalkoisia turkiksia, ihmisten
hiuksista tehtyjä leninkejä ja ”kafkamaisia” neuleita. Lavalla esiteltiin
foliohousuja ja liimalla tehtyjä neuletakkeja. Nuorilla suunnittelijoilla oli
mahdollisuus irrotella ja osoittaa luovuuttaan. Katsomossa istuivat uran
kannalta tärkeät ihmiset.
Luovuutta ja suunnittelun hulluutta ei tästä maasta puutu! Kuten
toimittajat totesivat, lopputulokset olivat enemmän taidetta kuin
käyttövaatteita. Tässäkö on suomalaisen designin sudenkuoppa? Myyttinen kuva suurista
suunnittelijanimistä elää edelleen vahvasti, ladaten koulutukseen raskaita
paineita. Muotoilu ja siinä ohessa vaatesuunnittelu kantaa kansallisella
ihanteellisuudella kyllästettyä taakkaa – olisiko jo aika vapautua sen
puristeesta?
----------
Muotoilusta tuli kansallinen symboli toisen maailmansodan
jälkeen, kun nuoret suunnittelijat voittivat kansainvälisiä palkintoja.
Julkisuudessa vahvistui kuva kulttituotteista, lasiesineistä, vaatteista ja
kankaista. Esineiden ja tekstiilien maine levisi ahkeran markkinoinnin,
lehtikirjoitusten ja kansainvälisen arvostuksen ansiosta. Jäljelle 1950- ja
1960-luvun suunnitteluoptimismista on jäänyt muisto muotoilun kultakaudesta.
Kansallisuuden osoittamisesta tuli modernin taideteollisuuden
avainstrategia maailmalla. Syntyi taiteilijoita ja designereita, jotka olivat
samalla kertaa omaperäisen suomalaisia ja muille kiehtovia. Muotoilun kultapossukerhoon kuuluivat Tapio
Wirkkala, Armi Ratia, Timo Sarpaneva, Kaija Aarikka, Kaj Franck ja monet muut
taideteollisuuden kärkinimet. Heidän tuotteena nähtiin osana suomalaista
luontoyhteyttä. Toinen tie menestykseen oli korostaa esineiden erilaisuutta ja
eksotiikkaa.
Kultapossukerho jätti väkevän perinnön. Kuten muodin
opiskelijanäytös osoitti, taideteollisuutta tehdään edelleen vahvalla
ideologisella latauksella. Nerokasta suunnittelulahjakkuutta odotutetaan vuosi
toisensa perään. Avainsanana ovat innovatiivisuus ja luovuus. Korkealentoinen
elitismi leimaa yhä kaikkea taideteollisen ympärillä käyvää opetusta ja
keskustelua. Menneisyyden arvoihin sitoutuva kulttuurin paine on raskas ja
siitä on vaikea vapautua.
--------------
Kulttuuri kuitenkin kaupungistuu, ja sen mukana arvot. Taideteollisuudessa
on kaksi sanaa, ”taide” ja ”teollisuus”. Meillä korostuu edellinen, muualla maailmassa
marssitaan jälkimmäisen tahdissa. Elämisen perustarpeita, syömistä ja pukeutumista,
nukkumista ja seksuaalisuutta, leimaa lyhyttempoisuus ja hektisyys. Muoti on
arkipäiväistynyt ja teollistunut ajassa nopeasti muuttuvaksi syketuotannoksi.
Suomi on selvästi jäänyt kaupunkiteollisesta kehityksestä.
Kivijalkaa on pidetty raskaassa savupiipputeollisuudessa, tekniikan, metsän ja
metallin arvoissa. Siirtymä maalta kaupunkiin ei ole tuottanut ymmärrystä
teollisen tuotannon muuttumisesta ja palvelun merkityksen kasvusta. Kuluttamiseen
ja palveluun, muotiin ja moniarvoiseen elämäntapaan liittyvät tarpeet tulee
ottaa vakavasti.
Muutos koskee teollisuuden asenteita ja koulutuspolitiikkaa.
Pöydän ääreen olisi koottava elinkeinopolitiikan päättäjät pohtimaan sitä,
miten huonekaluista, muodista, musiikista ja ruoasta voitaisiin tehdä
globaaleja, mutta Suomesta käsin tehtyjä massatuotteita. Kannustavia
esimerkkejä löytyy läheltä. Suomi on valovuosien päässä Ruotsin kokemuksista.
Naapuri on onnistunut tekemään Abballan, Ikeallaan ja Hennes &
Mauritzillaan mahtavan rakennemuutoksen. Muutos lähtee nuorista, opettamisesta
ja tahdosta sitouttaa nuoret suunnittelija ja teollisuus yhteen. Pallo on nyt
myös teollisuudella. Vain siten ”vihreän kullan” tilalle voidaan saada
tekstiilivallankumous!
Tunnisteet: muodin opiskelu, muotoilu, Näytö15, suomalainen muoti, taideteollisuus
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home