Uusi oppiaine kouluun: nationalismi
Sotakiihkoa. Rintamaraivoa. Tiheitä mielenosoituksia ja banderolleja. Iskuja vähemmistöjä vastaan. Terrorismia. Katuväkivaltaa. Ilmassa on niin paljon huutoa ja ahdistusta, kun jako pohjoiseen ja eteläiseen, itäiseen ja läntiseen syvenee. Tiivistyykö tässä mediakuvastossa eurooppalaisen 2010-luvun koko kuva?
Aikaamme värittää väkevänä vellova
uusnationalismi – on siirrytty valistusajasta tunneaikaan. Historiaan vedotaan,
paikallisia tarinoita ja myyttejä käytetään estottomasti. Eroja maalataan
etnisten, uskonnollisten ja kielellisten ryhmien välille. Syntyy jännitteitä
siitä, kenen kansallinen tarina on koskettavin. Samalla unohtuu, että
kansalliset kertomukset ovat yllättävän samanpohjaisia. Kansallisaate on
leimallisesti eurooppalainen tuote.
Nationalismille tuli tilaa, kun
keisari- ja kuninkaanvallat heikkenivät Ranskan vallankumouksen jälkeen.
Tarvittiin uusia samastumiskohteita ja sellaiseksi kelpasi ”kansa” ja sen
historia. Kansallisiin kertomuksiin liittyi paljon samanlaisuutta. Peruskauraa
oli kertomus kansakunnan alkuperästä. Tarvittiin myös myyttinen henkilöitymä ja
uskon voimaa. Ydintarinoita leimaa usein kollektiivinen kaipuu vapauteen ja
yhteisöllinen kokemus jostain suur- tai maailmansodasta.
Jos olisin diktaattori, määräisin
nationalismin kaikkien oppilaitosten pakolliseksi aineeksi. Kansallisajattelun
historian tunteminen auttaa pitämään pään kylmänä ja näkemään vivahteita.
Karkeasti ottaen monarkioissa ja suurvalloissa eläydytään toisenlaisiin
kertomuksiin kuin tasavalloissa. Iso-Britannialla, Venäjällä, Ranskalla,
Alankomailla ja Ruotsilla on suurvaltamenneisyys ja vaistomainen tapa toimia
sen mukaisesti. Pienet naapurimaat joutuvat seurailemaan suurten liikkeitä.
Vapaustaistelut ovat eurooppalaisten
myyttien keskeistä aineistoa. Yhdysvalloista Balkanin, Puolan, Unkarin ja
Baltian maiden kautta Suomeen kulkee tuttu tarina noususta esivaltaa tai
sortajaa vastaan. Toinen maailmansota vaikutti kansakuntien
historiakirjoitukseen. Voitto natsi-Saksasta on tarinan keskipiste
globaalistikin. Sodan päättymisestä tai saksalaisten miehityksestä
vapautumisesta on monissa maissa tehty kansallispäivään vertautuva
muistopäivä.
Sodan kertominen ”parhain päin” ja
vastarintaliikkeen ihannoiminen tervehdytti taistelussa syntyneitä kansallisia
traumoja monissa maissa. Ylikansalliseksi pahuuden samastumiskohteeksi nostettiin
holokausti. Maailma tuli toki tietoiseksi leireistä jo sodan päätyttyä, mutta
asteittain juutalaisten kohtalosta on luotu 1900-luvun nollapiste. Holokaustiin
peilataan tumman vuosisadan kehitystä edelleen, muistomerkein ja näyttelyin,
elokuvin ja kirjoin, ja nyt Auschwitzin vapauttamisen vuosipäiväjuhlassa.
Nationalismi on viimeisen 200 vuoden
aikana tempaissut liikkeelle kokonaisia kansakuntia. On syntynyt valtioita ja
vakautta, mutta myös uhoa ja tuhoa. Siksi tarvitaan kriittistä historiakuvan
analyysia, ja aihepiirin opiskelua – jo koulussa!
(Julkaistu Lännen median lehdissä kolumnina 25 II 2015)
Tunnisteet: holokausti, kansallisjattelu, kriittinen analyysi, nationalismi
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home