Voidaanko historiasta oppia? Helsingin yleiskaavasta 2016
Kun Zachris Topelius kirjoitti 1850-luvulla
Helsingin asuntotilanteesta, nosti hän esille ydinongelmat. Keskeisin oli
korkea maahinta ja riittämätön rakentaminen. Sitten tulivat asumisen kalleus,
ahtaat asunnot ja keinottelu. Topelius esitti ensimmäisenä Suomessa
korjaavan asuntopoliittisen ohjelman. Hän vaati, että julkisen vallan oli
luovutettava tontteja rakentamiseen.
Rakennusmääräyksiä on helpotettava ja asuntotuotantoon oli saatava
halpakorkoista lainoitusta.
(Puhe Helsingin valtuustossa 5 V 2015)
Vaikka pääkaupungin väkimäärä on
moninkertaistunut ja toiminnot radikaalistikin muuttuneet, haasteet ovat
samoja. Asuminen on edelleen kallista,
maasta on pulaa ja kaavoittaminen on hidasta.
Yleiskaavan ydinkysymys on asumisen määrän lisääminen ja laadun
kasvattaminen. Pääkaupungin vetovoima kasvaa. Uusia uljaita kaupunginosia on
nousemassa satama- ja muille vastaaville alueille.
Yleiskaava 2016:sta otetaan kantaa myös
olemassa olevaan. Tarvitaan urbaania elämäntapaa kunnioittavaa täydennys-rakentamista
ja lähiöiden rakennuskanta kaipaa peruskorjausta
tilanteessa, jossa uudenlainen kaupunkiköyhyys on sysännyt alueita huonon
maineen auraan. Sosiaalinen puhe kaavaehdotuksessa on kuitenkin varsin
marginaalista; nyt mennään ”elinkeinoelämän” ehdoilla. Pohtimista kaipaisi se, mitä tuo elinkeinoelämä
tänään on H:gissä – valtaosa alueen yrittäjistä on pien-, palvelu- ja
mikroyrittäjiä. Minkälaista kaupunkia nämä elinkeinonharjoittajat tarvitsevat?
Sama pohdinta koskee kaupan palveluiden mitoitusta: jatkammeko/sallimmeko
vähittäiskauppaa suuyksiköissä vai tuemmeko alan pienyrittäjyyttä?
Voidaanko
tätä kehitystä yleiskaavalla estää tai hillitä? Suurin avoinna oleva kysymys
kaavassa liittyy sen optimistiseen väestökehitysarvioon. Nyt kuitenkin edelleen
pääkaupunkia suunnitellaan kuin irrallaan alueestaan ja maakunnastaan.
Kaavaselostuksesta ei käy ilmi mikä on Helsingin väestökehitysarvio suhteessa
muun seudun asukasmäärätavoitteisiin, kärjessä Espoon ja Vantaan kasvu.
Vaihtoehtoiset väestökehitysmallit ja naapurikuntien kehityksen huomioon
ottaminen tulisi olla kaavaehdotusta läpäisevä periaate. Sama koskee
maakuntakaavaa: kuinka se näkyy?
Mistä yleiskaavan esikuvat tulevat? Taustalla on
nopea väkiluvun nousu, ja siihen kiinnittyvä jatkuvan kasvun idea. Suomen
pääkaupunkiin on viimeisen 200 vuoden aikana haettu maailmalta: Pietari aluksi,
sitten Pariisi ja Lontoon sata vuotta sitten. Helsingin esikuvat ovat aina
kansainvälisiä. Nyt painopiste on yleisglobaali, kun maailmassa väestö
keskittyy kaupunkeihin. Perusta on muun muassa kasvun edellytysten
turvaamisessa, ”ydinkeskustamaisessa” rakentamisessa, liikkumisen ohjaamisessa
kestäviin kulkumuotoihin, ja merellisyys eli rantareitti sekä ”viherverkostokaupungin
idea”.
Edessä on valintoja - nyt on valittava täydennysrakentamista,
Helsingille luontaisen vihreyden keskittämistä ja kahlitsemista sekä (myös
poikittaisen) raideliikenteen kehittämistä ja ainakin 5 500 asunnon
vuosittaista rakentamista. Lisänä tulee uusien alueiden ottamista
rakentamiseen. Tavoitteet ovat pääosin hyväksyttävissä, mutta samalla voidaan
kysyä: onko Helsingistä tarkoitus tehdä vain asumiskone, josta muut toiminnat
halutaan poistaa? Jaamme noin 100 000 helsinkiläisten kanssa huolen siitä,
että Malmin lentoaseman alasajo ei edistä hyvää kaupunkikulttuuria. Tavoite
”edullisista asunnoista” muuttuu ontoksi, sillä lentoaseman alla oleva
savimaaperä ulottuu 10–25 metrin syvyyteen asti ja sen työstäminen tuottaa
kallista rakentamista.
Helsinki elää nyt ja tulevaisuudessa kukoistuksena
suurta aikaa. Nyt esikuvaksi on nostettu Berliini, joka kylmän sodan jälkeen
avautui Euroopan sykkiväksi kulttuurin pääkaupungiksi. ”Syke” on yksi niistä monista sanoista, joilla
ohjataan kaupunkiin liittyviä mielikuviamme. Syke rinnastuu dynaamisuuteen. Se
on ominaisuuksia, joita kehittyvät kaupungit tavoittelevat – ja myös tämä
yleiskaavaehdotus.
Yleiskaavan ja sen jälkeisen jatkotyön suurin haaste
on edelleen asukas- ja asiantuntijapalautteen suodattaminen. Uudet sukupolvet
ovat ottaneet kaupungin haltuunsa. He eivät tyydy edeltäjiensä
hallintokulttuuriin ja 50-vuotta kattaviin ”suunnitteluraameihin” tai
kieltoihin ja sääntöihin. Pääkaupungin haasteena on se, että tällä asuu Suomen
koulutetuin väestö, joka haluaa jättää jälkensä kaupunkiin. Syntyy (usein erinomaisia)
vaihtoehtoisia urban-kaavoja ja
kaupunkipolitiikan ideapapereita, arkkitehtien visioita jne. Kysynkin, miten ne
näkyvät nyt käsillä olevassa yleiskaavaluonnoksessa?
Nyt kaavasuunnitelmassa
on paljon dynamiittia, joita kuvataan tyylikkäällä byrokratiakäsitteellä ”esikaupunkien kerrostaloalueiden herkkyystarkastelu”. Kun
ihmiset kiinnyttävät asuinalueensa maisemaan ja kulttuuriperintöön, on selvää,
että muutos aikaansaa liikehdintää. Näin on tapahtunut Tuomarinkylässä, Malmilla,
Tapaninkylässä, Munkkiniemessä ja juuri nyt myös merellisessä Helsingissä. Kaavoitustyö
on saatava piankin entistä vuorovaikutteisemmaksi. Asiantuntemusta on pääkaupungin virastossa,
mutta voisiko pohtia, että alueita koskeva kaavoitus jalkautettaisiin vielä
tehokkaammin kaupunginosiin, jotta turvataan mahdollinen tuleva kaavakonflikti.
Ne kuluttavat tavattomasti sekä virkamiesten että luottamushenkilöiden ja
asukkaiden energiaa, ja tuottavat hedelmättömiä arvovaltakiistoja. (Puhe Helsingin valtuustossa 5 V 2015)
Tunnisteet: helsinki, kaupunkisuunnittelu, Malmin lentokenttä, Tuomarinkylä, yleiskaava 2016
1 Comments:
Kiitos - edes pohdintaa siitä, että yleiskaava vaatisi isompaa elämisen tavan tarkastelua ja keskustelua seudusta. Nyt puhe on seinistä, ei elämäntavasta, kulttuurisesta kehityksestä, hyvän tekemisestä hyvemmäksi. Ei pelkkä määrä, vaan myös laatu. Jos ympäristökunnat nähdään vain Helsingin "palvelijoiden asumisalueena", ollaan 200 vuotta jäljessä kaupunkiorgaanin olemuksesta.
Lähetä kommentti
<< Home