Demokratian kriisi?
Mielenosoituksia valtiota vastaan ja protesteja
parlamenttien edessä. Onko tässä aikamme kuva? Ilmassa on kansalaisten vihaa,
katkeruutta ja voimattomuutta. Valtiot ja valtioliitot, kuten Euroopan Unioni,
eivät pysty tarttumaan suuriin ongelmiin, ja pienetkin jäävät hoitamatta. Ilmassa
on epätietoisuutta ja ahdistusta tulevaisuudesta. Populismi kukoistaa ja
yksinvaltaisuutta ajavat johtajat saavat kannatusta.
Meillekin lainehtivat puheet kansanvallan kriisistä. Maan
hallitusta johtaa insinööri yritysmaailmasta tutuilla otteilla, ja
politiikkapuhe ideologisine virityksineen on saanut väistyä. Valtion alasajoa
on tehty jo vuosia, jollei vuosikymmeniä. Ensin hävitettiin läänit ja
historiallisesti toiminut aluehallinto. Sitten kavennettiin tasavallan
presidentin valtaoikeuksia ja ryhdyttiin mylläämään ministeriöitä. Nyt uusiksi
pannaan myös keskushallintoa ja valtioneuvoston työskentelyä sekä
kuntarakennetta.
Ilmassa on sakeaa tahtoa haluta kaventaa julkisen vallan
vaikutusta. Siinä kannattaa kuitenkin liikkua maltillisesti. Jonkinmoinen
ristiriita vallitseekin siinä, että kaventajat samalla esittävät elämisen
laatua parannettavaksi sellaisin toimenpitein, joita pääasiassa vain julkinen
valta voi toteuttaa.
Topeliuksen Välskärin kertomusten Aaron Perttilä
kiteytti oman näkemyksensä hallinnosta: ”Kaksi on osaa kristillisessä
huoneenhallituksessa, nimittäin kansa ja kuningas. Mutta mikä on siltä väliltä,
se on vain riidaksi ja turmioksi, sillä se riistää itselleen kuninkaalta valtaa
ja kansalta omaisuutta.” Ei Perttilän näkemys täysin vanhentunut ole, mutta
ihan niillä eväillä ei tänä päivänä selviydytä: jotain tarvitaan siinä
välilläkin.
Nimittäin sitä hallintoa ja kansanvaltaista politiikkaa.
Tässä maassa on historiallisesti oltu valtiouskollisia. Valtiouskovaksi tultiin, kun aristokraattinen
yläluokkaisuus oli ohutta, porvarillinen keskiluokka oli heikko ja
virkamiesvetoisuus vahvaa. Kriisit, lamat ja kapinat vaikuttivat siihen, että neutraalille
valtiovetoisuudelle oli tilausta sisä- kuin ulkopolitiikassa. Valtiosta tehtiin
jopa naisten ja tasa-arvon ystävä 1970-luvulla, kun hyvinvointia
valtiollisteltiin. Valtion kehittäminen yhdisti pitkään kansaa. Suomalaisen
valtiojärjestyksen historiaan on liittynyt keskeisesti snellmanilainen
prinsiippi: toiminta valtion hyväksi lisää yhteistä ja henkilökohtaista hyvää.
Uudistusinto koskee nyt paikallistasoa eli kuntahallintoa. Kunnallishallinnon
ja politiikan erilainen suhde valtaan on tämän päivän hankauspisteessä. Sitä
halutaan virtaviivaistaa. Monet tutkijat korostavat, että hallinto on
saavutetun vallan käyttöä, politiikka tavoittelee valtaa. Kansanvallan peruselimet koetaan raskaina ja
vaikeasti hallittavina, ja ”valtaan” halutaan tehoa, toimialamalleja ja
palkattuja luottamusmiehiä eli ammattipoliitikkoja.
Onko demokratia - ja luottamusmiesjärjestelmä - todella
aikansa elänyt? Pohjoismaiseen linjaan
on kuulunut kansanvaltaisuus. Ei kai 2010-luku piirry historiaan menetetyn
demokratian aikakautena? Ollaanko Suomessakin jo ”putinismin” tiellä? Jäljet
pelottavat. Mutta toisaalla…vireä kaupunkitoiminta takaa sen, että ”lisää
kaupunkia kaupunkiin” on kaduilla joka päivä. Moniarvoisuutta on vaikea
kaapata.
(Töölöläinen 18. kesäkuuta 2015)
Tunnisteet: demokratian kriisi, johtamisjärjestelmä, kunnallishallinto, valtiouskollisuus
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home