Kasvatusta vai opetusta – kouluissa?
Jotain repesi muutama vuosi sitten. Itsehillintä
katosi. Sosiaalinen media vapautti puhumaan suoraan ja röyhkeästi. Politiikan
populismi sai ravinnetta herravihasta. Nettipalstat ja keskustelusivustot
täyttyivät räyhääjistä. Maahanmuuttajat ja julkisuuden henkilöt saavat
vihapostia ja kuulevat sadattelua.
On vahva tunne siitä, että koko Suomi on alkanut
käyttäytyä huonosti, jotenkin villiintyneesti.
Tunneryöpsähdykset ovat saattaneet monet
hämmennyksen valtaan. Maassa, jossa vaatimattomuus
kaunistaa, annetaan arvo toisellekin ja tärkeintä ole voitto vaan jalo kilpa, ollaan rehvastelevan
riitaisia ja päällekäyvän ilkeitä. Uusi tilanne haastaa omakuvaamme kuuluneen
tietoisuuden siitä, että olemme maailman koulutetumpia kansakuntia. Eikö
silloin pitäisi olla myös sivistyneitä?
Ristiriita on valmis ja
haasteet suunnataan – tietenkin – kouluun. Jokainen aikakausi rakentaa
suhteensa koulujärjestelmään: mitä lapsille tulisi opettaa? Mitä taitoja nuori
tarvitsee pärjätykseen maailmalla? Kun nuorista puhutaan, meillä mennään
opetussuunnitelmat edellä. Vähemmän esiin nousee kasvaminen ja kasvatus - koko
”kasvatus” tuntuu poistuneen kansallisesta keskustelusta! Alan asiantuntijat
viittaavat oppimiseen, opiskeluun ja koulutukseen ilman viittausta kasvatuksen
sivistystavoitteissiin.
Kasvatusihanteet Suomessa
sitoivat meidät pitkään…no…siihen…eurooppalaisuuteen. Vuosisatojen
ajan koulut välittivät antiikista ammentavaa sivistysperinnettä, ja sitä
täydensivät klassiset kasvatusoppaat, kärjessä Erasmus Rotterdamilaisen suomeksikin
käännetty Cullainen Kirja, Nuorucaisten tapain sijwollisuudest (1870).
Kultaista kirjaa opiskeltiin tässäkin maassa hartaasti, ja viesti elää edelleen
Euroopassa.
Mitä kultaista löytyy ”vanhasta” kasvatuksessa?
Pitkään uskottiin, että ruumiin ja mielen välillä vallitsee yhteys ja sitä voi
kontrolloida. Yksilö saattoi hallita ruumiin toimintojaan, eleitään, ilmeistään
jne. tietoisesti. Kun eleet olivat sisäisen maailman ilmentymiä, seurasi
johtopäätös: muokkaamalla ulkoisia merkkejä voidaan vaikuttaa sisäiseen
maailmaan. Kasvatuksen
tehtäväksi tuli opettaa hallitsemaan vahvoja tunteita, haluja ja himoja.
Kasvatus, jota kouluissa annettiin, ei ollut ulkokultaisten
tapojen opiskelua. Siihen kuului sisäisen maailmaan kurissa pitämistä
itsehillinnän avulla. Säätelyyn nousivat
seksuaalisuus ja ruumiin toiminnot; prosessiin kuului häpeän tunteen
aikaansaaminen ”siveyden” takuuna. Hyvä
käytös kuului kaikille, säädystä ja luokasta riippumatta. Taustalla lymyili
moraaliakin; koulun tehtävänä oli opettaa kunniantuntoa, viisautta, hyvyyttä ja
oikeudenmukaisuutta sekä kauneuden arvostamista.
Ajatukset askartelevat vihapuhekulttuurissa. Koulu-uskovassa
maassa asiat liittyvä oppimiseen, eivät kasvatukseen. Meillä luotetaan lapsen
kykyyn omaksua ”hyvä ja kaunis” itsestään. Näinhän ei ole, vaan tarvitaan
kannustavia esikuva ja aikuisten ohjaamista hyvään. Suomessa on talouskriisi,
mutta vajetta on myös empatiasta ja siitä, miten ollaan ihmisiksi. Hyvään elämään kuuluu tietoisuus soveliaisuudesta
ja lähimmäisen kunnioittamisesta. Kuka tätä opettaisi?
(Julkaistu: Lännen Median lehdet 27 X 2015)
Tunnisteet: Cullainen kirja, Erasmus Rotterdamilainen, kasvatus, sivistys
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home