Kiinassa osa II: Shanghai – avoin ja sulkeutunut, kiehtova ja sisäänpäin lämpenevä
Häkellyn, kun lehdistökortti ei kelpaa Shanghain
Modernin taiteen museossa. Haluan
katsomaan suomalaisen designin kovasti rummutettua näyttelyä. Kassan takaa
lähteen nousu museoon, ja sen varrella Marimekon tutut puuvillatekstiilit jo
roikkuvat odottavasti. Nuori kiinalainen kassaneiti ei ole kovin halukas myymään
pääsylippuja ja aavistan jo pahinta. Neidin englanti on todella vaikeasti
ymmärrettävää, kun hän katsoo Suomen Tiedetoimittajien myöntämään pressikorttia
ja kääntelee sitä kuin myrkkykasvia. Varmuuden vakuudeksi hän nyökyttää päätään
ja saa sanottua”, nou”, ja vielä toistamiseen ”nou”. Ymmärrän, että kortti ja
sen edustama arvomaailma – vapaa lehdistö ja riippumattomat toimittajat – eivät
paina tässä maassa mitään.
Aikaisemmin aamulla, kun vihdoin saan kytkettyä
tietokoneen Crowne Plaza Fudan -hotellin verkkoon, ja yritän tavanomaista
pääsyä facebookin, ei mitään tapahdu. Kone pyörii tyhjää, tyhjää, tyhjää.
Google vielä toimii, saan klikattua itseni Shanghain nähtävyyksiin; viikkoa
myöhemmin uusi Kiinan johto sulkee senkin välineen. On käsin kosketeltavaa olla
erilainen, tuntea kantavansa länsimaista sanan- ja ilmaisuvapauden auraa
mukanaan – ja miten vaikea on samalla olla olematta besse-wisser.
Keskustan suuren valtakunnan kaupungit muistuttavat
Kiinan monista kasvoista. Shanghai on erilainen kuin Hong Kong. Jo matkalla Shanghai
Pudongin kansainväliseltä kentältä osumme ajan hermoon; maailman ensimmäinen
kaupalliseen käyttöön otettu Maglev-luotijuna heittää meidät pitkin tasaista maastoa (nopeus ei nouse kuin 310 km tunnissa..)
keskustan tuntumaan. Ilma on aurinkoinen ja jotenkin kiinalainen: ulkona
avautuva näkymä on taatusti erilainen kuin Hong Kongissa. Autojen, bussien ja
kuorma-autojen joukossa näkee myös polkupyöriä ja jalankulkijoita runsaine
kantamuksineen. Loppumatka taittuu takseilla. Vuokra-autoilu on täällä yhtä
edullista kuin edellisessä kohteessa.
Jo ensimmäisenä iltana on pakko päästä katsomaan
globaalitalouden tunnetuita näkymää. Pienen seurueen kanssa hakeudumme Bundille
(oli oma seikkailunsa selvitä kaupungin metroon, löytää asema ja nousta suurin
piirtein oikealla kohdalla maanpintaan..). Mutta sitten: muutama askel Nanjing
Roadia pitkin, vilkaisu legendaariseen Hotel Peaceen ja ollaan Bundilla. Täällä
konkretisoituu Kiinan ja Euroopan vuorovaikutus. Tämä rantakaistale, Bund, oli
ennen osa brittiläistä toimivalta-aluetta. Nyt sen monet historialliset
rakennukset, jotka liittyivät pankki-, media- ja elinkeinoelämään, on entisöity
ja palautettu jopa alkuperäiseen käyttöön, tai turismin palvelukseen.
Mutta Bundilta avautuu näkymä leveän Huangpu-joen
yli Pundongin uuteen talousalueeseen. Huumaava pilvenpiirtäjien, tv-tornien ja
superkorkeiden maamerkkien muodostava rakennussuma loistaa omassa valossaan
pimeyttä vasten ja nousee kohti taivasta, kuin todistaakseen Kiinan uutta
mahtia ja taloudellista nousukautta.
Samalla katsojalle avautuu mielenmaisemaan kosketus pilvenpiirtäjien
satavuotiseen historiaan: rakennustyyppi korostaa voimaa ja tahtoa,
maskuliinisuutta ja dynaamisuutta. Olemme hetken vaiti, imemme sisäämme joen
kosteutta, ympärillä olevien ihmisten innostusta ja näyn huumaavuutta.
Shanghai on Kiinaa ja globaalia maailmantaloutta. Se on samalla
kertaa avoin ja vastaanottava, mutta sulkeutunut ja vaikeasti lähestyttävä.
Vierailemme Koneen paikallisessa edustustossa ja kuulemme menestystarinaa.
Suomalaiset hissit pärjäävät paikallisessa nousutaloudessa hyvin, mutta työtä
tehdään kiinalaisten ehdoilla, hötkyilemättä ja matalalla profiililla. Jo yksin
Shanghai 4000 pilvenpiirtäjää muistuttavat siitä, että megakaupunkien
tulevaisuus on Aasiassa.
Fudan-yliopiston Pohjoismaisessa opetuskeskuksessa
saamme nauttia kahden paikallisen tutkijan luennoista. Sosiologian professori
Yu Hai alustaa varsin kiinnostavasti kaupunkinsa kolmesta vaiheesta – muu
historiallinen kerrostuneisuus on aika ohutta.
Aina 1930-luvulle saakka, oopiumsodista alkaen, Shanghai oli
leimallisesti läntinen kaupunki, mutta aasialaisen kaupan sekä pankki- ja
yritystoiminnan keskus, jonka hallinto oli pääasiassa ulkomaisissa käsissä.
Britit, ranskalaiset ja amerikkalaiset rakensivat omat kaupunkinsa Shanghaihin,
jossa viihtyivät myös paheet, huumeet, huorat ja rikollisuus. japanilaisten
miehitys ja Kiinan kansantasavallan muodostaminen katkaisivat tämän kehityksen
ja kaupungista tehtiin maan johtava teollisuuskeskus siihen kuuluvine
asemakaavoineen.
Ja kolmas tuleminen liittyi Deng Xiaopingin
talousuudistukseen: suurista kaupungeista tehtiin uuden globaalitalouden
vetonauloja. Toinen luennoitsijamme, antropologian
apulaisprofessori Tianshu Pan, kertoi aika hauskasti Shanghain maailmannäyttelyn
sisällöistä ja merkityksistä vuonna 2010. Nopean kehityksen vastareaktio on jo
näkyvissä: kansalaisyhteiskunta on heräämässä vaatimaan sekä luonnon
huomioonottamista että kulttuuriperinnön vaalimista.
Matka omaehtoiseen
kaupunkitilaan on vasta alkamassa; valtio omistaa kaupunkien maat, ja
maankäyttöoikeudet on myyty moneen kertaan. Kaupunkimaisemaa halkovat satojen
kilometrien pituiset, kansille rakennetut moottoritiet. Ne ovat kaupungin
life-line. Onneksi väliin sijoittuu viehättäviä urbaaneja taskuja, joista
löytyy perinteisempää shanghailaista elämänmenoa, asumista ja pienyrittäjyyttä.
Kiinan talouskeskuksessa testasimme vielä iltaa
paikalliseen tapaan: ryhmämme varasi karaoketalosta huoneen, johon kuuluivat
illallinen juomineen ja lauluvälineet. Mahtavan hauskaa purkaa paineita ja
yhteisöllistyä kailottamalla uusia ja vanhoja hittejä yhdessä ja erikseen,
kovaa ja huonosti. Daamit piipahtivat paikallisessa kauneuskäsittelyssä ja
yhdessä ihmettelimme kaupunkisuunnittelunäyttelyn mahtipontisuutta. Ryhmäkuva
otettiin sen rakennuksen ulkopuolella entisellä ranskalaisten
toimivalta-alueella, jossa Kiinan kommunistinen puolue aikoinaan 1927
perustettiin. Maanmainio matka pyörii vieläkin jälkivaikutuksena päänupissa.
Tunnisteet: Bund, Kone China, Maglev-juna. Gudan University, Pudong, Shnaghai
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home