Hei erotaan kirkosta…!
Kun maailma ympärillä murenee, joutuvat perinnelaitokset puristuksiin. Viime vuosina mankelin läpi on vedetty niin mediaa, armeijaa, pankkijärjestelmää kuin kirkkoakin. Uudelleen arvioinnin kohteeksi on pantu ammattiyhdistys- ja kuntakenttä, yliopistot ja koko valtiollinen hallintokulttuuri, vain muutaman ilmiön sanoakseni. Lekalla on ollut töitä, kun yhteiskunnan rakenteita on tehostettu, uudistettu ja mukautettu.
Kovimman kolauksen on kokenut ”koti, uskonto, isänmaa” –
ohjelmallisuus. Se oli suomalaisuuden valtavirtaa sotien jälkeen. Koti raamitti
perhe-elämää, isänmaalle toivottiin parempaa tulevaisuutta ja uskonto toimi
yhteisön kittinä. Kirkkoa tarvittiin konkreettisesti ja sillä totisesti oli
paikkansa keskellä kylää. Sitten kaikki muuttui. Kun Suomi kaupungistui, se
alkoi maallistua. Kirkko ja sen
edusmiehet leimattiin vanhoillisiksi, äärioikeistolaisiksi ja kansallismielisiksi.
Nyrkkisääntö on: mitä punavihreämpi alue, sitä vähemmän on
osallistujia kirkkokahveilla. Yllättävää onkin, että vaikka väki vähenee ja
vanhenee seurakunnissa, kirkon ääni yhä sähköistää yhteiskuntaa. Kirkosta on kuin huomaamatta tullut ihmisyyden
ja modernin ”minän” mittari maallistuneillekin. Kun valtiosta ei voi erota eikä
kuntaa pysty noin vain jättämään, saa kirkko toimia mielipiteiden
ilmapuntarina. Jos kirkon viesti ei miellytä, sopii kirkosta erota. Kun piispat
puhuvat viisaita, voi kirkon helmaan taas palata.
Kirkko on kuin tavaratalo, jonka pyöröovista voi mennä
sisään ja ulos aina tarpeiden muuttuessa. Kirkko on haastavassa
kilpailutilanteessa. Vaikka uskonnollisuus on vähentynyt useissa läntisen Euroopan
maallistuneissa maissa, ei uskonnollisuuden tai henkisyyden kaipuu ole
pienentynyt. Ihmisen tahto peruskysymysten pohdintaan on edelleen suuri –
kirkkosalin ja rippituolin ovat korvanneet joogatilat, mietiskelyharrastukset
ja retriittiviikonloput.
Pyhänäkin kristillinen perinnekerrostuma voi hyvin. Vuotuisjuhlat,
kuten joulu ja pääsiäinen, ovat kunniassaan ja kukoistavat perhetasolla.
Arkipyhiä puolustetaan, vaikka ”pyhyys” muuten ei arjessa juuri korostu.
Rippikoulut ja kirkkohäät kasvattavat suosiotaan, samoin seurakuntien
tilaisuudet ja avoimet ovet. Kirkko
tekee merkittävää sosiaalista työtä, mutta näkymättömästi. Kaupungit ja kylät
ilman kirkkoa olisivat kuin järvi ilma vettä – jotain olennaista puuttuisi
maisemasta.
Kun tabuja puretaan, edellytetään kirkolta mielipidettä.
Kirkko saa huutia tai halauksia, kun puhutaan seksistä, miehistä ja naisista
tai avioliitosta. Jokunen aika sitten kysyin teologikollegalta, miksi kirkko ei
rohkeammin voisi toimi yhteiskunnan omatuntona ja tasapainottavana alustana. Vihapuheen
kukoistaessa kristilliselle perussanomalle voisi olla kannatusta. ”Pöh”, sanoi
uskontotukija, ”kirkko on tänään kuin komposti. Jokainen voi kaataa sen niskaan
pahanoloaan, ahdistutaan tai epätoivoaan, huutaa muutosta tai edellyttää
pysyvyyttä. Mikään muu taho yhteiskunnassa ei ole samanlaisten intohimojen
kohteena.”
Maailmanpolitiikan kipupisteistä näemme, että uskonnot eivät
ole kadonneet eikä hengellisyyden tarve ole vähentynyt. Kristinuskosta
vieraantuneessa kaupallisessa kulttuurissamme elää yhä vahvana tarve pyhän
kokemiseen. Vaikka luonto tarjoaa monille meistä kokemuksen siitä, että on
mahdollista päästä kosketuksiin ylimaallisen kanssa, tarvitaan positiivisia
yhteisökokemuksia. Herra paratkoon, kyllä kirkolla on vielä tehtävää!
(Julkaistu Lännen Median lehdissä 24 IV 2016)
Tunnisteet: joulu, kirkko, kirkosta eroaminen, pyhyys, pääsiäinen, tehostaminen
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home