Benedict Anderson – ”kuvitellun kansakuntayhteisön” kehittäjä on poissa
Benedict Richard O’Gorman
Anderson syntyi 26. elokuuta 1936 Kunmingissa Kiinassa. Anderson
menehtyi äkilliseen sairaskohtaukseen 13. joulukuuta Batussa,
Indonesian Itä-Jaavassa. Andersonin äiti oli britti ja isä
irlantilainen tullimies, joka 1930-luvulla työskenteli Kiinassa
Iso-Britannian tullilaitoksen palveluksessa. Andersonilla oli Irlannin
kansalaisuus.
Sodan seurauksena perhe
joutui jättämään Kiinan ja siirtyi vuonna 1941 Kaliforniaan, jossa
Anderson aloitti koulunkäynnin. Alemman korkeakoulututkinnon
Anderson suoritti Englannissa, Cambridgessa. Tohtoriksi Anderson
väitteli Pohjois-Amerikassa Cornellin yliopistossa 1967. Hän kävi
60-luvulla Indonesiassa paneutumassa poliittiseen liikehdintään.
Anderson julkaisi vuonna 1965 tutkimuksia sotilasvallankaappauksen
syistä, ja pian kenraali Suharton hallinto karkotti hänet maasta.
Porttikielto Indonesiaan jatkui aina vuoteen 1998, Suharton
syrjäyttämiseen saakka.
Thaimaa-vaiheen jälkeen
Anderson palasi Cornelliin. Hän vaikutti yliopiston eri viroissa, kuten
kansainvälisen politiikan professorina ja Indonesian
tutkimusohjelman johtajana. Merkittävän osan elämätyöstä Anderson teki
Kaakkois-Aasian yhteiskuntien ja kulttuurin tutkijana. Andersonilla oli
poikkeuksellisen laaja kielitaito. Keskeisten eurooppalaisten kielten
ohella hän puhui sujuvasti indonesiaa, jaavaa,
tagalogia (Filippiinit) ja thainkieltä, ja totesi usein ajattelevansa
indonesiaksi.
Benedict Anderson nousi maailmanmaineeseen vuonna 1983 kirjallaan Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism (Kuvitellut
yhteisöt: Nationalismin alkuperän ja leviämisen tarkastelua, 2007, Vastapaino).
Toisin kuin monet aikalaiskollegat, Anderson tarttui nationalismiin
rohkeasti ja ennakkoluulottomasti, kysyen tähdellisesti: mikä pitää
nationalistinen ajattelun elossa?
Miksi kansakunta-ajattelu ei murene, kuten monet intellektuellit olivat
toivoneet ja ennustaneet?
Andersonin nationalismin
teoria perustuu pohdinnoille tunteen merkityksestä - uskontojen
rapautuminen pohjusti kansakunta-ajattelua. Hän näki nationalismin
yhteisöllisyyttä kasvattavana tunnevoimana, jonka avulla luotiin
kulttuuria ja taidetta, musiikkia ja kirjallisuutta. Moderni
aikakäsitys, koulujärjestelmän ja painotuotteiden kehittyminen
vaikuttivat nationalismin leviämiseen. Eurooppa-keskeisyyden sijaan
Andersson korosti nationalismin amerikkalaisuutta - alustan loivat
pohjois- ja eteläamerikkalaiset modernit valtiot 1700- ja 1800-luvun
taitteessa. Amerikka osoitti nationalismin poliittisen tunnevoiman.
Aatteen leviämiselle oli luotu perusta.
Nationalismin
tutkijoiden on ollut vaikea määritellä Andersonin ”oma kansakunta”.
Hänessä yhdistyi Brittiläisen Imperiumin
monikulttuurinen traditio aitoon maailmankansalaisuuteen. Sukutausta
johdatti Andersonin ainakin osittain ymmärtämään irlantilaista
nationalismia, mutta Aasian kokemus avasi silmät globaalin maailman
haasteisiin. Andersonin nuorempi veli, tunnettu historiantutkija
Perry Anderson analysoi myöhemmin, että isän antama kokemus
siirtomaavallan korruption vastaisesta taistelusta jätti lähtemättömän
jäljen lapsiin. Benedict Anderson radikalisoitui Cambridgessa Suezin
kriisin aikaan 1956, huomatessaan seisovansa mielenosoituksessa
yhdessä muiden ”anti-imperialististen” ylioppilaiden kanssa; useat
heistä olivat syntyneet siirtomaissa. Vaikka Anderson teki valtaosan
tutkijantyöstään Yhdysvalloissa, ei hän itse kokenut amerikkalaiseksi.
Voimakkain tunneside Andersonilla oli siihen maahan,
jossa hän menehtyi eli Indonesiaan.
(Julkaistu editoituna HS 22 XI 2015) Tunnisteet: Benedict Anderson, Indonesia, kuvitellut yhteisöt, nationalismi
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home