Eurooppa ja Lähi-itä – ikuista vihanpitoa?
Jos vain
keskitymme etnisyyteen, uskontoon ja
maantieteeseen, emme pääse syvemmälle sen hyväksymisessä, että
Eurooppa ja
Lähi-itä ovat olleet riippuvaisia toisistaan vuosisatojen ajan.
Menneisyyden
monet kerrostumat ovat tuottaneet painekattilan, joka räjähtelee
Beirutissa,
Palmyrassa, Tikritissä, Aleppossa, Pariisissa ja muualla.
Syyria sodassa ja
Lähi-idän kriisissä globaali valtapolitiikka,
islamin sisäsyntyiset jännitteet ja klaani-intressit lomittuvat
keskenään. Vain
harvalla ulkopuolisella on pelisilmää tilanteen ymmärtämiseen.
Eurooppalainen
resepti, universaalien arvojen julistaminen, ei enää toimi
arabimaissa. On
mentävä syvemmälle ja katsottava uskontoa silmiin, ymmärrettävä
sen tehtävä. Se
oli sama kuin Euroopassa keskiajalla: Jumala näyttäytyi
ristiriitojen repimässä
maailmassa ankaralta, mutta armolliselta ja oikeudenmukaiselta.
Siksi häneen
vedotaan.
Uskontohistoriasta
emme pääse. Tämän päivän maailmanuskonnot
syntyivät Eufratin ja Tigrisin joenuomilta Niilin laaksoon
ulottuvalla alueella.
Juutalaisuus, kristinusko ja islam kasvoivat tuolloisen
”onnellisen Arabian”
maaperästä. Jokainen uskonto jakoi omilleen alueen
tarinaperinnettä, ja siksi
niissä on paljon yhteistä. Kukin palvelee samaa Jumalaa
monoteismin hengessä,
joskin kukin hieman eri tavalla. Juutalaisuus kääntyy enemmän
sisäänpäin, kun
taas kristityt ja islamistit julistavat lähetystehtävää, ja ovat
valmiita
tarttumaan aseisiin.
Järkieurooppalainen
näkee helposti vain kiihkon ja
uskonnon, mutta unohtaa katsoa peiliin. Päivän kriisit ovat osin
suurvaltojen
likaisen pelin seurausta. Petoksen lähtöpiste oli vuoden 1916
Sykes-Picot
–sopimus, joka synnytti muun muassa ranskalaiset ja brittiläiset
mandaattivaltiot alueelle, ja eränä päätekohtana on
Persinalahden sota
1990-luvulla. Välissä on monta näytöstä, pääosassa
eurooppalainen ahneus,
häikäilemätön imperialismi, kauppaintressit ja ylimielisyys.
Europerua on siis
Lähi-idän pilkkominen lohkoihin,
juurikaan kiinnittämättä huomiota etnisiin, sosiaalisiin tai
uskonnollisiin
erityispiirteisiin. Syntyi nykyaikaisia
”arabikansallisvaltioita” vailla
yhtenäistä kansaa tai edes uskontoa. Päivän kriisin äärellä
monet länsimaiset
tutkijat ja arabikulttuurin tuntijat jakavat saman ajatuksen.
Islamistien
menestyksen taustalla on syväkokemus länsimaiden petturuudesta
ja modernismin
epäonnistumisesta arabimaissa. Äärimuslimien on helppo samastua
historialliseen
uhriasemaan.
Vaikutusvaltaisin
oppositioryhmittymä, Isis perustaa
historiaan vetoamalla edesmenneiden kalifaattien suuruuden
aikaan ja
vaikutusvaltaan. Marttyyrius toimii alustana, josta tosiuskovat
ponnistavat
taistelukentille puolustamaan perinteisiä arvoja.
Todellisuudessa Lähi-itä ei
ole kaukana maanosamme valtavirrasta, jossa nationalistinen uho,
uususkonnollisuus ja kansalliset symbolit on nostettu politiikan
kärkeen.
Euroopan tai
”lännen” ristiretki arabiamaihin jatkuu
yhä. Vaikka tänään puhutaan terrorismin vastaisesta taistelusta,
sopii käden laittaa
sydämelle: onko rautaa rajalle –linja tuottanut tulosta?
Lähi-idän tutkija
korostavat, että mikään ei muutu, jos ei mennä kriisin syihin.
On löydettävä syyt
vihollisen menestykseen, ja koetettava vaikuttaa niihin. Lännen
tulisi
opiskella historiaansa, joskus nöyrryttävä ja tunnustettava
virheet. Se on yksi
keino, jolla kriisiin voisi tuoda uuden sävyn.(Julkaistu Lännen Median lehdissä 10 I 2016)
Tunnisteet: Eurooppa ja Lähi-itä, Isis, kalifaatit, ristiretket, uskonnot "länsi"
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home