Missä puussa kasvavat hyvät opettajat?
Maanantaina
pidin Edistyksellisen tiedeliiton (ETL) 40-vuotisseminaarissa Jyväskylässä pikkuisen
juhlapuheen, jonka aiheena oli ”Kelpaako suomalainen opettajakoulutus
vientituotteeksi”. Aloitin opettajuuden pohtimisen koulusta, ja sen
yhteiskunnallisesta roolista. Koulu on säilyttänyt
paikkansa yhteiskunnallisen keskustelun keskiössä. Syykin on selvä. Me kaikki
olemme kouluasiantuntijoita, sillä olemme joutuneet läpikäymään koulunkäymisen
pitkän prosessin. Eräillä tämä tie yhä jatkuu osana ”elinikäistä
oppimisprosessia”.
Omakohtainen
kokemus antaa varmuuden puhua koulusta – ja muistella sitä. Vaikka koulu
näyttäytyy älyllisenä tietotilana, sen suurin kosketuspinta on emotionaalisella
tasolla. Kouluaikana tapahtuu siirtymävaihe lapsuudesta nuoruuteen ja
aikuisuuteen. Se tekee koulusta prosessin, joka jättää vääjäämättömän jälkensä
mentaali-historialliseen sielunmaisemaamme.
Mitä muistamme koulusta? Harva meistä pystyy
luettelemaan oppisuorituksiaan, aineaiheitaan, koevastauksiaan ja
oppikirjojensa sisältöjä, tai edes arvosanojensa muodostumista. Muistamme
tiloja, taloja, asioita, ilmiöitä ja ihmisiä, jopa tuoksuja ja makuja sekä
sitten opettajia ja koulutovereita. Koulun sijainti ja kouluarkkitehtuuri,
fyysinen tila ja esinemaailma, sen henki, luokan toveripiiri ja
suhteet opettajien ja oppilaiden välillä nousevat esiin mielikuvina
kun koulusta puhutaan.
Koulumuistot
voivat olla vahvoja, sillä niihin kietoutuvat ääripäiden tunteet:
opettajapersoonallisuuksien vaikutus, ystäväverkoston tiiveys (tai vastakohta,
koulukiusaaminen), mahdollinen ahdistuksen ja pelon ilmapiiri, jopa
kouluruokailuun liittyvät elämykset. Mutta kouluun voi liittyä myös vahvoja
menestymisen ja onnistumisen tunnelmia. Koulu stigmatisoi niin hyvässä kuin
pahassakin. Joko liitymme oma koulumme tyytyväiseen sukupolviketjuun tai
torjumme koulun identiteettiä muovaavan vaikutuksen.
Toistaiseksi
kaikki Suomessa ovat olleet yhtä mieltä siitä, että lasten on lähdettävä
koulutielle. Vaihtoehtoisen oppimisen malleja ei vakavasti edes pohdita. Silti harvoin kuulee
kysymyksen:
miksi koulua on käytävä? Koulu on viimeisen 150 ajan ollut vahvasti sidoksissa
suuriin ideologisiin ja sosiaalisiin päämääriin. Kasvatuksella on ollut
pienessä maassa suuri tavoite: paremman isänmaan luominen.
Kehityksessä
voidaan nähdä neljä vaihetta, ”projektia”. Luterilaisen projektin tavoite oli yhteiskunnallisen
vakauden, pysyvyyden ja järjestyksen säilyttäminen. Porvarillinen projekti
1800-luvulla tavoitteli kansallisvaltion ideaa ja ihannetta. Sosiaalinen
projekti 1900-luvulla koski
hyvinvointivaltion luomista. Eurooppalais-globaali projekti noin vuodesta
1990 lähtien on tavoitellut Suomen saattamista euro- ja kilpailukuntoon
poliittisesti, taloudellisesti
ja
kulttuurisesti.
Yhtä mieltä oltiin siitä, että on tärkeää, että opettajiksi tulevaisuudessakin hakeutuu hyviä ihmisiä. Mistä on sellainen on tehty? Koska itsekin olen opettaja, on kysymys ”hyvästä opettajuudesta” askarruttanut mieltäni pitkään. Onko olemassa oikotietä hyvään opettajuuteen? Mielestäni sellaista ei ole. Harjoittelukoulusta 1970-luvulla hankkimani 9-vuotinen perusempiria (oppikouluoppilaana) osoitti, että hyvä opettajuus on ihmisen ominaisuus, ei ulkoa opiskeltava taitolaji. Jo luokkahuoneen ovelta oppi näkemään, oliko harjoitteluopettajassa eli auskultantissa riittävästi karismaa, innostusta, säteilyä ja osaamista. Sitä täydensi luonteva ja kunnioittava suhtautuminen oppilaisiin. Teoria ei auttanut, jos asenne oli väärä. ”Huonoja” koeteltiin kovasti, tyttökoulussakin!
Laitoin junamatkalla Jyväskylään asiasta fb-kyselyn ja sain koko joukon kiinnostavia vastauksia. Niissä korostui muutama teema: koulu säilyy tärkeänä instituutiona ja opettajuudelle on tulevaisuudessakin kysyntää. Koulun käymisen perustehtävänä tulee edelleenkin olemaan lasten ja nuorten opettaminen tavoille tai kasvattaa sivistykseen. Koulu on edelleen paikka, jossa omaksutaan vallitseva kulloinenkin tieto-taitotaso ja arvomaailma.
Yhtä mieltä oltiin siitä, että on tärkeää, että opettajiksi tulevaisuudessakin hakeutuu hyviä ihmisiä. Mistä on sellainen on tehty? Koska itsekin olen opettaja, on kysymys ”hyvästä opettajuudesta” askarruttanut mieltäni pitkään. Onko olemassa oikotietä hyvään opettajuuteen? Mielestäni sellaista ei ole. Harjoittelukoulusta 1970-luvulla hankkimani 9-vuotinen perusempiria (oppikouluoppilaana) osoitti, että hyvä opettajuus on ihmisen ominaisuus, ei ulkoa opiskeltava taitolaji. Jo luokkahuoneen ovelta oppi näkemään, oliko harjoitteluopettajassa eli auskultantissa riittävästi karismaa, innostusta, säteilyä ja osaamista. Sitä täydensi luonteva ja kunnioittava suhtautuminen oppilaisiin. Teoria ei auttanut, jos asenne oli väärä. ”Huonoja” koeteltiin kovasti, tyttökoulussakin!
Laitoin junamatkalla Jyväskylään asiasta fb-kyselyn ja sain koko joukon kiinnostavia vastauksia. Niissä korostui muutama teema: koulu säilyy tärkeänä instituutiona ja opettajuudelle on tulevaisuudessakin kysyntää. Koulun käymisen perustehtävänä tulee edelleenkin olemaan lasten ja nuorten opettaminen tavoille tai kasvattaa sivistykseen. Koulu on edelleen paikka, jossa omaksutaan vallitseva kulloinenkin tieto-taitotaso ja arvomaailma.
Suomessa
opettajuus nähdään kasvatusteoreettisesta tai menetelmällisestä näkökulmasta.
Helposti unohtuu, että opettaja ei vain opeta, vaan hän on nuorille myös
aikuisen ihmisen esikuva. Me muistamme lämmöllä persoonallisia ja
karismaattisia opettajia - opettaja jäi mieleen, jos hän oli valmis vuorovaikutukseen
ja pani itsensä likoon. Tämä lähtökohta on jäänyt koulukeskustelussa taustalle.
Nyt korostetaan liikaakin koulun käytännönläheisiä, ”hyödyllisiä” tavoitteita. Opettajan
tärkein ominaisuus opiskelun kaikilla tasoilla – esiopetuksesta yliopistoihin -
on innostuminen ja innostaminen, lasten ja nuorten rakastaminen. Kutsumusopettaja ei ole hävinnyt joukostamme!
Tunnisteet: edistyksellinen tiedeliitto, koulumuistot, lasten koulutie, opettajuus
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home