Toleranssia, toleranssia!
Pääsiäisen rituaaleihin on kuulunut paavin Urbi et Orbi –puhe Vatikaanista. Nykyisen kirkkoruhtinaan edeltäjät tapasivat lopettaa puheensa tervehdykseen, joka annettiin 65 kielellä, myös suomeksi. Monikielisen pääsiäissanoman haluttiin vahvistavan kaikkien uskovien uskoa ja yhteistä suvaitsevaisuutta erityisesti kriisien koettelemassa maailmassa.
Vaikka uusi paavi Franciscus luopui tästä tavasta –
hän puhuu vain italiaksi – on suvaitsevaisuus läsnä kirkkoperinteessä. ”Toleranssi”
liittyi keskiaikaisen kirkon strategiaan, jolla luotiin kosketus pienempiin
uskontokuntiin. Se merkitsi paikallista ja passiivista sallivuutta esimerkiksi
suhteessa juutalaisiin. Nämä saivat elää rauhassa niin kauan kuin olivat
sopuisasti ruodussa, tai kuten meillä todetaan, elivät ”maan tapojen” mukaan.
Kirkollinen toleranssi saattoi kestää yhden ediktin
verran, ja muuttua nopeastikin. Aikaa myöten ”toleranssi” kuoriutui
kirkollisesta kaavustaan ja käsite jalostettiin paremmin sopimaan poliittisen demokratian
hyvemaailmaan. Tolerantti muodostui synonyymiksi avarakatseisuudelle,
liberaalille ja ennakkoluulottomalle ihmiselle.
Suvaitsevaisuudesta tuli länsimaisen modernin
yhteiskunnan tunnus: se oli kasvatuksen, oppimisen kautta saavutettava tila, jossa
vähemmistöihin tuli suhtautua sallivasti ja ymmärtävästi. Ymmärrystä seuraisi
halu antaa vähemmistöillekin ”yhteiselämässä esiintymisen oikeutta”, kuten Nykysuomen sanakirja (1985) määrittelee,
”kunhan ne eivät ole ristiriidassa siveellisen tietoisuuden kanssa”.
Toleranssikäsitteen tutkimuksessa on voitu osoittaa,
että ”olla suvaitsevainen” muuttui näin pitkin-hampain-sallivuudesta osaksi nykyaikaisen
ihmisen aktiiviasennetta. Toleranssin vaatimuksesta tuli demokraattisen
yhteiskunnan kittiä, jolla rakennettiin kanssakäymistä konservatiivisten ja
liberaalien ideologioiden välille. Suvaitsevaisuus kytkettiin
ihmisoikeusajatteluun, ja molempien avulla määriteltiin sopivat vähemmistöt ja
niille paikka, roolit ja rajat.
Suvaitsevaisuuden väri oli vaaleanpunainen: käsite
liukui keskusteluun 1960-luvulla liberaalien ja vasemmiston työntämänä. Meillä
Pohjoismaissa mentiin niin pitkälle, että suvaitsevaisuuspuheesta tuli osa
valtiollista politiikkaa ja demokratiakasvatusta. Toleranssi ei enää liity vain
pyrkimykseen kohti parempaa ja tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa, vaan se on
itsessään hyvän, sallivuuteen perustuvan yhteiskunnan huippuarvo.
Kylmän sodan liepeillä liberaali demokratia voitti. Toleranssia
saatettiin surutta osittaa, kun ajat olivat hyviä ja jaettavaa riitti
enemmistöille ja vähemmistöille. Kun demokratian ideaalit ja epätasa-arvoinen todellisuus
eivät enää kohtaa, syntyy jännitteitä. Tolerantit eivät helposti suvaitse
uusinta ”vähemmistöä” eli viime vuosien arvokonservatismin nousua. Kun
tutkimusten mukaan henkiset arvot ja ihmissuhteiden merkitys korostuu ja
materialististen arvojen merkitys pienenee, sopi kysyä kumpi voittaa:
liberalisoituminen vai arvojen kääntyminen kentistä konservatiivisempaan
suuntaan?
(Julkaistu Lännen median lehdissä pääsiäisenä 2015)
Tunnisteet: arvokonservatiivisuus, katolinen kirkko, liberalismi, suvaitsevaisuus, toleranssi, Urbi et Orbi
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home