Humalakin voi olla sivistynyttä!
Kummallisia ilon ja riemun tunteita koettiin viime viikolla
helsinkiläisessä hotelli Kämpissä: alkoholista puhuttiin asiallisesti,
hauskasti ja suorastaan…no..sivistyneesti. Suomalaista ruokakulttuuria
edistävän ELO-säätiön tilaisuudessa pohdittiin haastavasti sitä, miten
kotimaiseen alkoholiin saataisiin uusi suunta. Valtiotieteen tohtori Antti
Maunun raportti asiasta julkaistiin, ja keskustelua siivitti hyvä kotimainen
olut ja eurooppalainen kuplajuoma.
Uutta oli Maunun perusviesti. Suomalainen ruoka on viime
vuosina kokenut kunnianpalautuksen. Nyt on syytä jakaa kunniaa myös
omaleimaiselle juomakulttuurillemme, joka on mainettaan parempi. Tähän asti
viinapuheita on ympäröinyt poikkeuksellisen tiheä mytologia ja monisyinen suhde
alkoholiin. Vastakkain on ollut monenlaisia juonteita, raittiusaatetta ja
kohtuukäyttöä, kapakoita ja kieltolakia. Jyrkän torjumisen rinnalla esiintyy väkeviä
juopumista idealisoivia asenteita.
Vahvoin myytti koskee “suomalaista viinapäätä”. Se vietiin
jo 1800-luvulla osaksi kulttuurista omakuvaa. Humalan hilpeyteen alkoi liittyä häpeää
ja krapulaa kostutti syyllisyys. Alkoholista tuli ”politiikkaa” ja väkijuomakysymys
miellettiin sosiaalisena ja järjestyksenpidollisena ongelmana. Oikean juomatavan
opettaminen on kansallisen alkoholipolitiikan tavoite edelleen.
Historian saranakohtiin liittyy alkoholi. Vuonna 1969 keskiolut vapautettiin ja
keväällä 2004 väkevien viinojen verotusta alennettiin. Molempiin murroskohtiin
liittyi juomisen lisääntyminen. Suomi on edelleen olut- ja kossumaa. 60-luvun
vallankumous vapautti viinasuhdettamme ja punkusta radikaalien tunnus. Naiset
valtasivat ravintolat, nuoriso omaksui kaljakulttuurin ja raittiusliike
kuihtui.
Tähän megatarinaan ELO-säätiö ja Maunu haluavat nyt tuoda
pirteämpiä sävyjä. Ensinnäkin, on unohdettava puhe juomatapojen
eurooppalaistamisesta. Mitään sellaista Eurooppaa ei ole, joka kelpaisi
esikuvaksi. Maunu korostaakin, että elämäntapamme pohjoisessa on erilainen kuin
etelässä, ja siksi juominen täällä on eri asia kuin viinimaiden asukkaille.
Kiinnostava toteamus, kuin suora isku känni-on-kivaa -myyttiä
vastaan, on näkemys siitä, että meillä juomakulttuuriin kuuluu myös juomisen
itsesäätelyä. Se on arjen säätelyä, sillä meillä alkoholi pidetään erillään
jokapäiväisestä elämästä ja arjen peruspalikoista, työstä ja perhe-elämästä.
Myös Maunun käsite ”pienjuominen” tuoreuttaa viinamielikuvia.
Suomessa alkoholilla voidellaan sosiaalisia tunteita ja kevennetään arkea. Kun
peruselämässä ei aina ehditä kohdata toisia tai ottaa rennosti, avaa
sosiaalinen juominen tien yhdessäoloon ja vapauteen. Seuraa päätelmä, jonka
mukaan valtaosa juomisesta Suomessa onkin arjen puitteissa tapahtuvaa kevyttä, ei-humalahakuista
juomista pääasiassa perheen kesken. Sille on nimikin: pienjuominen. ”Se on kuin
pieni keidas arjen keskellä, joka tarjoaa rentouden, vapaalla olon ja nautinnon
kokemuksia”, pohtii tutkija.
Vaikka uutta tietoa on saatavilla, kukoistaa
kaksinaismoralismi. Itse suren sitä, Suomesta puuttuu yhä mannermainen,
perheomistuksessa oleva kodikas ja edullinen pistäytymis- ja ruoka (ja juoma-) paikka.
Ankara alkoholilainsäädäntö on hidastanut tällaisten korttelikapakoiden
syntymistä. Kansankapakat ja musiikkipubit ovat tuontitavaraa Englannista,
Irlannista ym. Keppanabaareihin tai lähiöravintoiloihin parempi väki ei
edelleenkään astu. Hik! Mutta onneksi muutos on tulossa: nuoremmat sukupolvet
eivät enää kumarra Turmiolan Tommia. Esikuvaksi voisi nousta vaikka Piitu
Pienjuoja!
(Julkaistu Lännen Median sanomalehdissä 20 III 2016)
Tunnisteet: Antti Maunu, ELO-säätiö, humala, pienjuoja, suomalainen juomakulttuuri
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home