Vaaleja taas...kunnallisvaaleja numerolla 836!
Nyt he ovat täällä taas, nuo
rakkaat ikiystävämme, Helsingin kaupunginvaltuustoon pyrkivät. Puolueet ovat
nyt nimenneet ehdokkaansa lokakuun kunnallisvaaleihin. Pieni hetki vain, niin
postiluukut täyttyvät vaaliesitteitä, lehdet mainosilmoituksista ja facebook
ehdokkaiden kotisivuklikkauksista. Kuukauden ajan olemme pääsemättömissä:
vaalit kaatuvat niskaamme kuin kevättulvat Pohjanmaalle!
Kunnallispolitiikalla on
härski maine. Suomen poliittisen
historian keskeisiin käsitteisiin kuuluvat Turun mafia, Tampereen aseveliakseli
ja Helsingin kunnallisklubi. Pienemmissä kaupungeissa poliitikot nokittelevat
toisiaan. Lehtiin pääsevät ääripäät,
valtuustojen kylähullut tai populistit, loikkaajat tai nokkelaa julkisuuspeliä
pelaavat poliitikot. Taustalle jäävät todelliset kunnallisen politiikan
tekijät, nuo hiljaiset, mutta neuvottelukykyiset puurtajat. He toimivat oman kylän
/ kaupungin asioiden ajamiseksi.
Jos kotinurkan politikointi
tympii, sopii katsella Itämeren toiselle puolelle. Venäjällä, Keski- ja Itä-Euroopassa
1990-luvun muutos toi keskusvallan tilalle uudet mafiat; röyhkein kahmi
omakseen kaupunkien maat ja rakentaminen alkoi vapaan kapitalismin hengessä.
Muutama vuosi sitten vierailin Tallinnan kaupunkisuunnitteluvirastossa.
Kymmenkunta yleiskaava-arkkitehtiä laati urbaanin kehityksen raamisuunnitelmaa;
sen ohjausvaikutus oli minimaalinen. Helsingissä saman viraston noin 300
suunnittelijaa vastaavat kokonaisvaltaisesta kaavoittamisesta yhdessä
poliittisen lautakunnan kanssa.
Kunnallispoliittiset
päätökset syntyvät hitaasti, neuvottelemalla ja eri näkökantoja yhteen
sovittaen.
Helsingin kaltaisessa
taajamassa asiat etenevät, kun virkamiehet eli valmistelijat ja poliitikot eli
päättäjät toimivat yhteen. Tämä on sitä politiikan tylsää ja latteaa
arkea. Jos näin ei olisi: saisimmeko
konsensuksen sijaan mafioita ja raha potkaisee -politiikkaa?
Ruotsissa ja muissa
pohjoismaissa kunnallispolitiikka on pop. Kaikissa maissa kunnallisuudistus 1800-luvulla
oli historian tärkeä käännekohta, suorastaan modernin aikakauden tunnus.
Maallikot tulivat hoitamaan yhteisiä asioita ja kaupungeissa veromaksavat
paikallisvaikuttajat tulivat politikoimaan. Suuret puolueet ottivat kentän
haltuunsa vuoden 1919 kunnallisuudistuksen jälkeen, kun ”mies ja ääni –uudistuksen
myötä.
Meillä unohtuu, että vuoden
1918 kahtiajaosta selvittiin sillä, että sosialidemokraatit tulivat
vastuullisina paikallispolitiikkaan. Kuntien rooli sisäisen yhteiskuntarauhan
takaajana on ollut huomattava kriisiaikoina.
Paikallispolitiikka tuottaa yhteisöllisyyttä ja hyvinvointipalveluita.
Ruotsissa puhutaan 1900-luvun hiljaisesta vallankumouksesta. Kunnat rakentavat
sosiaalista ja kulttuurista yhteisöllisyyttä, ruotsalaisuutta.
Suomessa kunta-asiat jäävät
aina valtakunnanpolitiikan alle. Tv:ssä
lavalle rahdataan jälleen puolueiden puheenjohtajat ja muut napamiehet ja
ministerinaiset. Tällä ylätason sakilla on vain vähän kuntakokemusta, vaikka
monet istuvatkin muodollisesti alueensa valtuustoissa. Vaadin, että paneeleissa framille nostetaan
todellisia kuntavaikuttajia. Siten keskusteluun saataisiin särmää, osaavaa
puhetta ja todellisia mielipiteitä.
Räiskettä ja ratinaa eli asiaa seipäästä eikä seipään vierestä!
Mutta hop hop uurnille
kaikki me! Seuraavakin valtuusto tulee päättämään tärkeistä
arkiasioista. Ei ole yhdentekevää,
minkälainen kokoonpano sitä tekee…Siksi olen asettunut ehdolle, koska puolustan suomalaista järjestelmää, kunnallista itsehallintoa. Hieno perinne, jonka ydintä harvoin pysähdymme pohtimaan. Vertailu on paras keino: ulkomailla oman arvostus kasvaa!
Tunnisteet: hiljainen vallankumous, kunnallinen itsehallinto, kunnallispolitiikan maine, kunnallisvaalit 2012
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home