Miksi yliopistoja vihataan?
Yliopistot ovat Euroopan paras vientituote – ei löydy sellaista maanosaa, ei sellaista maata, jossa ei olisi jonkinlaista korkeakoulutusta yliopiston tapaan. Katolinen kirkko ja yliopistot kuuluvat kulttuurimme vanhimpiin kerrostumiin. Yliopistot muodostuivat, kun maallinen tieto alkoi tehdä pesäeroa kirkollisesta, ja syntyi tarve ymmärtää ympäristöä tutkimalla ja opettamalla. Sitkeytensä johdosta yliopistot ovat olleet monen himokkaan katseen kohteena: maalliset ja kirkolliset ruhtinaat ovat halunneet jättää jälkensä yliopistoihin tai perustaa niitä. Osa on siinä onnistunutkin.
Erityisinnokkaita korkeimman koulutuksen jalostamiseen
ovat olleet valtiot ja politiikan eliitit. Suuri murros koettiin 1800-luvulla,
kun Alma Matereita värkättiin kansallisvaltion
osasiksi. Yliopistoille annettiin itseään suurempia tehtäviä. Niiden tuli antaa
välineitä kansallisvaltion ja modernin yhteiskunnan tuottamiseen, sivistyksen,
demokratian ja yleisen tiedontason lisäämiseen.
Suomi, pohjoinen pikkuvaltio, on ollut erityisen hanakka valjastamaan
yliopistot kansallisten rakennemuutosten tuottajaksi. Kultavuodet sijoittuvat 2.
maailmasodan jälkeiseen aikaan, kun yliopistoille annettiin tehtäväksi synnyttää
tutkimustietoa hyvinvointivaltiosta ja kasvattaa sosiaalista pääomaa. Uusinta
aikaa edustavat elinkeinoelämältä tulevat markkinatalousvaatimukset:
yliopistojen tulee tuottaa liukuhihnalta tehokkaita ammattilaisia, globaalin tietoyhteiskunnan
käytännön työn osaajia. Nyt yliopistoja lyödään ammattikorkeakoulukortilla.
Me yliopistolaiset katsomme tätä touhua kummeksuen. Jatkuvat tahtomukset
yliopistojen uudistamisesta ovat itse asiassa kätkettyä vihapuhetta. Yliopistot
ovat laman aikana muuttuneet sylkykupeiksi, joihin voi purkaa yleistä
turhautumista, ja samalla vaatia ” jatkuvaa reformia”. Vastustajat leimataan vanhan koulukunnan
edustajiksi ja muutosjarruiksi. Kun kaikki haluavat olla edistyksen, kehityksen
ja muutoksen asialla, uudistusvaatimuksille löytyy politiikan kantovoimaa.
Myös yliopistojen johdossa on viime vuosina omaksuttu turhankin notkeasti
muutoseetos. Rehtoreiden puheissa
viljellään liikaa viestiä ”huipuista” tai vaatimuksia opetuksen tehostamisesta.
Pääosaa esittävät numerot, tilastot, ranking
ja strategia. Väärin. Yliopistojen voima on tutkijoiden ja opiskelijoiden
kyvyssä ajatella uudella tavalla, luovasti ja innovatiivisesti. Jos se menetetään,
ei ”rakenne” tai strategiapuhe pidä yliopistoja hengissä.
Yliopistoja ei tule vihata, vaan kunnioittaa. Mikä on se voima, joka on
pitänyt yliopistot hengissä jo yli 1000 vuotta? Yliopistoihin liittyy
tiedonnälkää ja kasvatustehtävä. Siksi yliopistoon liittyvät kysymykset koskevat
tietoa, tutkimusta ja opiskelua. Perustoiminnot olivat olemassa Pariisin ja
Bolognan yliopistoissa keskiajalla. Luennot, väittely, uuden tiedon tuottaminen
ja testaaminen ovat edelleen korkeimman opetuksen ydintä. Yliopistot kukoistavat ja lakastuvat tämän
ytimensä varassa. Ilman sivistystä maailma olisi surkea paikka!
(Lännen Median lehdet, kolumni 1 III 2015)
Tunnisteet: akateemisuus, Alma Mater, historia, ranking, sivistys, yliopisto
1 Comments:
Loistava kolumni professori Kolbelta.
En käsitä, miten ammattikorkeakoulut ovat kaiken aikaan yrittäneet tunkeutua yliopistojen alueelle ryöstöviljellen sen toimintatapoja ja pyrkien anastamaan sen tutkintoja.
Korkeimmasta tieteellisestä
tutkimuksesta ja opetuksesta vastaa yliopisto ja amkien tehtävä on, kuten sitä koskeva lakikin edellyttää edellyttää työelämän käytännön asaajien kouluttamista. Lisäksi ninimike University of Applied Sciences on harhaanjohtaja.
Suutari pysyköön lestissään.
Kolbe voisi Sipilan hallituksen opetus- ja tiedeministeriksi olla pitästä aikaa oiva valinta
tehtävään kävelevän kataftrofin ja tehosekoittaja Kiurun jälkeen.
Kiitos kolumnistasi Laura;)
Lähetä kommentti
<< Home