Maamme-laulu ja ylioppilaat kansanjuhlia omimassa?
Taidemaalari Reino Laitasalo (HS 16.5. mielipide) kysyy syytä valkolakkien näkyvyyteen nykyisissä suomalaiset kansajuhlissa. Ajatuksia hänessä oli herättänyt vapun vieton rähjääntyminen ja Maamme-laulun juhlinta Kukan päivänä Helsingissä. Porvarit ja ylioppilaat. ovat hänen huomionsa mukaan vieneet kansalliset juhlapäivät ”tavallisilta ihmisiltä”.
Olennaista Suomen kohdalla onkin ymmärtää, miten ”kansallinen” kulttuurimme ja itseymmärryksemme on muodostunut. Kuva Suomesta kasvoi esiin vuoden 1808–1809 tapahtumien jälkeen; Suomen pääkaupungin yliopistonpiireissä luotiin se ohjelma, josta sittemmin kasvoivat kansallisen kulttuurin tunnukset, piirteet ja omakuva. Yliopiston opettajilla (Runeberg, Snellman, Topelius, Cygnaeus) ja ylioppilailla oli keskeinen rooli. Esimerkiksi Maamme-laulu, jonka 160-vuotisjuhlaa vietettiin hieman koleassa säässä viime tiistaina Kumtähden kentällä, on edelleen ylioppilaiden laulu. Siitä on myös muodostunut – ilman lakeja ja asetuksia – koko kansan tunteita ilmaiseva kansallislaulu.
Ylioppilaat eivät siten omi vaan vaalivat niitä juhlia, kulttuurisia tunnuskuvia ja symboleita, joiden luomiseen he osaltaan ovat osallistuneet. Helsinkiläisellä opiskelevalla nuorisolla on oikeus, jopa velvollisuus, pysähtyä kerran vuodessa pohtimaan (vappuna päähän laitetut ylioppilaslakit päässä!) oman laulunsa, Maamme-laulun viestiä.
1 Comments:
Luin tuon Laitasalon mielipiteen silloin ja en ymmärtänyt hänen näkökulmaansa omimisesta ollenkaan.
Lähetä kommentti
<< Home